Opladen, stekkers en stopcontacten

De Nissan LEAF kan op drie manieren worden opgeladen.

  • Normaal. Daar is 10 ampère, 220 volt wisselstroom voor nodig, dit is vrijwel overal voorhanden. Het werkt met een gewoon geaard stopcontact. De auto volledig opladen kost dan 10 à 12 uur. Dit kan dus alleen ‘s-nachts.
  • Sneller. Hier is 16 ampère, 220 volt wisselstroom voor nodig, en een zgn. “Thuisoplaadunit met speciale EV-lijn”. De auto volledig opladen kost dan 8 uur. Je vind dit ook bij veel eenvoudige laadpalen.
  • Snelst. Met een “snellaadpaal”. Hier is 125 ampère, 400/500 volt gelijkstroom voor nodig. 80% laden is dan in 20 minuten gepiept. Ideaal voor de lunch, maar dan moet het wel voor handen zijn… [Er zijn er een aantal, meer info hier].

Normaal laden zal dus 90% van onze laadmodus zijn.

Tussendoor bijladen kan natuurlijk ook. Het zal altijd het bereik verlengen. Een uurtje (normaal) laden levert 12-15 km op. Daarom passen we de speciale dagindeling toe, die we vorig jaar (2011) ook gebruikten.

De stekkers en stopcontacten

Hier is een overzicht van de stopcontacten en stekkers in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië:

Stopcontacten en stekkers in west Europa

Stopcontacten en stekkers in west Europa

Dit jaar (2012) gaat de trip door Nederland, Begië en Frankrijk. We kunnen overal terecht met de “Shuko” stekker (16Amp/250Volt, geaard). Onze stekkers zijn voorbereid op die “pen” die je in het Franse stopcontact ziet (rechts boven).

Ook hebben we een verloopstekker voor de vette blauwe campeer-stopcontacten:

Verloop van Schuko naar CEE 220 Volt / 16 Ampère

Verloop van Schuko naar CEE 220 Volt / 16 Ampère

Reacties zijn gesloten.